onsdag 8 maj 2013

Veckoreflektion v.19 (Workshopdagar, teknik)

Äntligen var det dags att prova på olika tekniker. En hel del känner jag igen från min gymnasietid men det har varit väldigt kul att testa på allt igen och denna gång sätta på sig "lärarglasögonen" och se dessa tekniker ur ett annat perspektiv. Jag tänkte  nu göra en sammanfattning på vad vi har gjort så jag minns detta när jag väl står där med min egna klass.

Dag 1.
Vi testade på att skissa, använda oss av blyerts och olika typer av kol  Vi använde oss även av röd krita (minns inte om den hade nått speciellt namn?) som påminde lite om en torrpastellkrita.


Vi testade även på lavering, närmare bestämt kaffelavering. Roligt att blanda tillsammans med kolet, blev en bra mix och jag gillade att kolet och blyertsen samarbetade bra ihop med vattnet/kaffet. Jag tycker i vanliga fall att kol är mest jobbigt och kladdigt men att kunna "fästa" kolet på pappret med hjälp av kaffe eller vatten gillade jag.

Jag skissa allt från geometriska former till mina vanliga cupcakes (med en liten mörk twist) vi försökte tänka mycket på skugga och volym, hur kan man förstärka detta? Vi pratade om hur ljuset ligger på föremål man målar av och hur man kan fånga det på bild, hur man får djup i bilden med hjälp av skugga och volym. Mörka färger blir framträdande medan ljusa hamnar "längre bak i bilden". Det handlade mycket för mig om att måla det jag ser, inte det jag vet. Vilket såklart är en utmaning..

Dag 2.
Dag två började vi med färg. Rebecka pratade om färglära, färgcirkeln och mycket mer. Bra och nyttig info som jag behöver öva mer på, kan inte alls blanda färg så bra som jag tycker att jag borde.


Alla i klassen hade fått i uppdrag att ta med ett föremål hemifrån som man gillade färgen på. Vår första övning var att med dessa föremål bilda färgcirkeln. Simpelt kan tyckas med det var faktiskt svårare än man kan tro. Vilka färger drar år det gula hållet? Vilka är mer blå? Mina ögon lurar mig lite ibland när det gäller det där.
Vi pratade om komplementfärger, primärfärger och sekundärfärger (uppstår när man blandar primärfärger) och hur dessa påverkar varandra när man blandar färg.

Vi delades sedan upp i olika grupper, där vi skulle blanda till olika nyanser av den färg vi blev tilldelade. Jag var med i det lila laget. Sedan klippte alla grupper till små färgplättar som vi tillsammans använde för att bilda en färgcirkel.

Därefter var det dags att prova på tryck av olika slag.
Vi började med "snör-tryck". Med hjälp av hampasnöre, ett vykort och lim fick vi göra valfritt mönster som vi sedan använde att trycka med. Jag gjorde otippat nog en cupcake ;)


Vi använde oss av olika tekniker för att få fram trycket. Jag "skedade" fram mitt mönster, tyckte att det funkade bäst.

Vi testade även på att trycka saker med hjälp av frukt och grönsaker. Vilka mönster och former kan man få fram med hjälp av olika föremål? Här finns ju inga regler, allt funkar ju i stortsett. Gå ut i skogen med eleverna och be dem samla in föremål de gillar och tryck sedan med dessa. Då kan man nog få himla spännande resultat.




Vi kom fram till att friheten med tryck grundas i att man inte riktigt vet innan hur resultatet kommer att bli. Detta kan vara en bra grej att tänka på när man arbetar med barnen i skolan. Jag tror att tryckteknik tar bort lite av prestationsångesten och att allt ska bli så "fint".

Sen testade vi fler trycktekniker och hur man kan bilda mönster.



Rebecka pratade även om hur man med hjälp av elevernas bilder kan skapa mönster.
lite som de där tråkiga övningarna som brukar finnas i matteböckerna men här på ett roligt sätt som nog är lättare att ta till sig som elev.


Tillsist testade vi på blyertspennor som även kunde användas tillsammans med vatten.


Avslutningsvis pratade vi om bedömning. Vi delades in i grupper och blev tillsagda att illustrera "utanförskap" med hjälp av foto. Anneli och Rebecka agerade sedan lärare som skulle bedöma dessa bilder. Vi tog upp frågor som hur man bedömer en bild, vad som gör en bild bra, hur undviker man att lägga in sin personliga åsikt? vad är rätt och vad är "fel"?  hur viktigt det är att hålla sig till ämnet/de instruktioner eleverna har fått när man bedömer en bild. En väldigt nyttig övning och roligt rollspel som visade på hur det nog (tyvärr) många gånger går till när lärare sätter betyg/bedömningar.

Nyttiga dagar! Jag är nöjd :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar